"Hi ha gent a qui no agrada que es parle, s'escriga, o es pense en català. És la mateixa gent a qui no agrada que es parle, s'escriga o es pense" Ovidi Montllor i Mengual

Noticies d'interés

Fa uns dies, concretament el passat dia 30 de maig llegint noticies a la xarxa em trobe amb aquesta noticia que, per tractar de educació m’interessa llegir.

La consellerad'Educació assegura que l'oferta d'ensenyament en valencià és superior a la decastellà

María José Català explica que els casos en què alumnes es queden sense matricular en valencià és perquè no hi ha demanda suficient per obrir una línia
El govern de Fabra reitera que suprimeix unitats en valencià per la baixa natalitat

La Generalitat Valenciana ha reiterat aquest divendres que la supressió d'unitats en valencià d'Infantil prevista per l'arranjament escolar del curs 2014-2015 respon a la demografia i que ha estat superior a la demarcació de Castelló, on ha caigut més la natalitat i on el 90% d'unitats eren en valencià. Així ho ha manifestat la consellera d'Educació i nova portaveu del govern valencià, María José Català, en roda de premsa. A preguntes dels mitjans, la consellera ha dit que no hi ha cap xifra definitiva per al curs vinent perquè encara no es troba tancat el procés. Català sí ha dit que en el curs 2013-2014 ha hagut un nombre superior d'unitats en valencià (7.560) que de castellà (7.035).
Sobre l'arranjament escolar de l'any vinent i sense xifres definitives la consellera sí ha dit que en el còmput global hi haurà 138 noves línies. Català ha afegit que en aquest moment la conselleria està en el procés d'acollir les sol·licituds de les comissions d'escolarització dels municipis de cara al proper curs escolar i ultimant l'admissió dels alumnes.
“La situació està molt compensada però tot i així encara són més en valencià”, ha dit Català que ha afegit que a la demarcació de Castelló es nota més la davallada d'unitats en valencià perquè eren el 90% i “donada una baixa de la natalitat, una caiguda de la població estrangera i una caiguda de la població de xiquets de tres anys” s'han suprimit unitats.
La consellera ha assegurat que la situació de les línies en valencià és “canviant i dinàmica” en cada curs escolar i que està influenciada per la demografia.
Preguntada per la xifra d'alumnes que cada any es quedarien sense poder matricular-se en valencià per manca d'oferta, tot i haver-ho sol·licitat, la consellera ha mantingut que no hi ha cap problema en activar aules en la nostra llengua sempre i quan hi hagi un nombre mínim d'alumnes.
María José Català també ha estat preguntada per la situació del col·legi Ciutat de Cremona d'Alaquàs, amb un tancament de més de 100 dies per l'obertura de noves unitats educatives d'Infantil. Català ha negat que hagi evitat reunir-se amb la comunitat educativa i ha assenyalat que va mantenir una reunió de més de dues hores i que personal de la conselleria ha rebut sempre les demandes del centre.

Tot i així, la consellera ha assenyalat que tota la comunitat educativa “i també a Alaquàs” ha patit una davallada demogràfica. Català ha afegit que el consell escolar i la comissió d'escolarització del municipi han proposat una nova unitat d'escolarització d'Infantil al CEIP Vila d'Alaquàs i que la conselleria atendrà a aquesta petició.

             En jo llegir aquesta noticia m’interesse per contrastar-la. Realment, els temps en els que estem i la completa politicalització dels mitjans de comunicació no em fa confiar en tot el que em conten. Doncs, en intentar documentar-me més trobe que a Escola Valenciana ens diuen que més de 45 mil xiquets de la nostra comunitat son derivats a la línea educativa en castellà, encara que ells reclamen una educació en valencià, per falta de places en aquesta línea. Entenem doncs que algunes dades no son completament com es conten. Com que no soc periodista de investigació, ni una experta en el tema que ens preocupa no puc fer més comentaris.








         El passat dissabte 17 de maig va tindre lloc a Benirredrà les Trobades en Valencià.
Aquets encontre va tindre, malauradament, incidències per qüestions ideològiques i politiques.

Us deixe uns enllaços que fan referència a noticies dels fets.

Des de VillaWeb ens conten una agressió nazi.

Al diari Levante ens conten, encara que en castellà, sense entrar en politiques i, sembla, en objectivitat més detalls dels fets. 

D'altra banda el diari El País de la Comunitat Valenciana, també en castellà, ens donen la informació del Levante però introdueixen comentaris relacionats amb política i partits politics.
Per últim, Escola Valenciana també es pronuncia al respecte.


No queda més que dir que és vergonyós aquest tipus de successos quan el motiu de l'encontre es un tan bonic com defendre la nostra llengua a la educació i a la nostra escola.
Com a futurs mestres no tenim més que rebutjar aquests successos i dir que, el motiu ideològic no ens deuria apartar del nostre objectiu final, prestigiar la llengua, fer-ho a les escoles i conscienciar la societat de la nostra cultura i tradició lingüística.













Parlem hui d'una noticia trobada al diari Público.es, es una noticia en castellà que parla de la "injusticia" comesa contra una chiqueta que sap valencià pero respon un examen de Coneixement del medi Natural i Social en castellà.


Suspendida por escribir un examen en castellano. Este es el hecho que motiva la denuncia de la Asociación Nacional por la Libertad Lingüística (ANLL). Según explican, un profesor del colegio público Profesor Sánchez Guarner suspendió a una alumna de diez años por responder en castellano a una prueba de Conocimiento del Medio.
La estudiante se llama Natalia y tiene un expediente "brillante". No era la primera vez que redactaba en la lengua de Cervantes, según el presidente de la ANLL, Pablo Yáñez.Sus contestaciones se ajustaban a las preguntas
La profesora de la niña la suspendió por no responder en valenciano, aunque reconoce que Natalia entiende la lengua pues sus contestaciones se ajustaban a las preguntas. "Has hecho el examen en castellano, si respondes bien a las preguntas es porque has entendido bien la pregunta en valenciano", comenta la profesora en el examen a continuación de la calificación de "insuficiente".
Ante esta situación, su padre, Juan Vicente, lo comunicó al director del cetro, que hizo "caso omiso", después al inspector de educación que corresponde a este colegio, "que le acusó dequerer segregar a los alumnos y de ir contra el catalán" y, finalmente, lo puso en conocimiento de la Consejería de Educación que, "esquivando el problema" le respondió que es el colegio el que manda las directrices educativas.
"Abuso escolar"
Además, el padre redactó una reivindicación al defensor del pueblo de la Comunidad Valenciana, que es el único que le ha contestado admitiendo a trámite su denuncia.
Según denuncia la asociación, a partir de ese momento el colegio empezó a ejercer un "abuso escolar" hacia Natalia "metiendo a la niña en salas a someterla a un tercer grado con los profesores, haciéndola ver que la cultura valenciana no se merece ese desprecio", tal y como indicó Yáñez. Asimismo, la niña ha sufrido discriminación al no dejarla leer en clase por tener el libro de la asignatura Educación para la Ciudadanía en castellano.
"Si respondes bien a las preguntas es porque has entendido bien la pregunta", dijo la profesora
La estudiante se encuentra cursando la línea en castellano de la educación valenciana, que supone cursar todas las asignaturas en valenciano excepto las matemáticas y la lengua española, que es una de las vías opcionales que ofrece el centro público donde estudia, diferenciándose de otros colegios valencianos que imparten sus clases enteramente en su lengua.
Responsabilidades políticas

Por otro lado, apuntó que en Valencia, donde gobierna el Partido Popular con mayoría absoluta, denunciar esto sería "ir en contra del estatus político que hay en la Comunidad Valenciana". Así, mañana harán la denuncia en Madrid llevando un dossier en el que se especifica la protesta, tanto a PSOE, donde no creen que les reciba el ministro Ángel Gabilondo, como a la sede del PP para darles un "toque de atención".
         Com a comentari personal, estudiant de magisteri, futura mestra de la Comunitat Valenciana i com a valenciana he de dir que hem pareix completament desproporcionar aquesta explicació i no té cap fondament l'objectiu d'aquest pare portant aquest succés a Madrid.

        Primer que res, hem de dir que, si la xiqueta té l’àrea de Coneixement del Medi en valencià ha de ser per que es trobe immersa en un model educatiu bilingüe. En aquests models els pares poden decidir si matricular-la o no fer-ho. Fins i tot hi ha un model, encara que més be propi de territoris castellanoparlants, en el que pots sol·licitar l’exempció del valencià. No fet això, i immersa en un model d'educació bilingüe els objectius de la seua educació seran, entre altres, aconseguir un domini de les dues llengües. Si la xiqueta sap parla del cos humà que és un objectiu, però, no sap explicar-ho en valencià, que es un altre objectiu, no pot aprovar. 

        Us pose un exemple que, potser us semble ridícul però l'entendreu millor.
Si jo pose un examen de fracción i un alumne meu em contesta per escrit i sense faltes d'ortografia la teoria de la relativitat, he d’aprovar-ho?? Molt bé saps parlar, saps escriure i te saps explicar, però no saps fer fraccions. No ha aconseguit l’objectiu d'aquesta matèria que es calcular. Com la nostra xiqueta, Natalia, no ha aconseguit l’objectiu de escriure en valencià al seu examen de Medi. No es pot aprovar.

        Com dèiem, ens pareix molt desproporcionat aquest succés.



Una mestra de la presó d'Alacant, amenaçada pel fet deparlar català

 L'Associació El Tempir d'Elx (Baix Vinalopó) va denunciar ahir un altre cas de discriminació lingüística. Segons l'entitat, la professora M. Carme Viudes, del centre penitenciari de Fontcalent, ha rebut vexacions i amenaces per part d'un funcionari de la presó per haver-li parlat català. La professora, contractada recentment per treballar a la presó, va anar al seu despatx a fi d'obtenir un permís per poder moure's al centre. Entre altres qüestions, el funcionari li va dir que havia de parlar “espanyol, no valencià” perquè “treballava per a l'Estat espanyol i no em dóna la gana que em parlen valencià”, i va advertir que tindria problemes si continuava emprant la llengua al centre.

Segons el comunicat d'El Tempir, la professora va defendre en tot moment el seu dret a expressar-se en la llengua cooficial del País Valencià i, tot i obtenir el permís sol·licitat al funcionari, aquest va insistir en les seues amenaces si s'expressava en català. “Em va recordar que no podria parlar-li valencià en pròximes ocasions perquè, segons ell, si m'obstinava en aquesta conducta, tindria problemes a Fontcalent”, assenyala en la denúncia.

         Una vo més trobem discriminació lingüística. Destaquem d'aquesta noticia el fet de que, qui amenaça a la mestra es un funcionari de la presó, no ho fa un presidiari ni un familiar d'aquests. Concloíem doncs, no importa la situació social o el nivell de formació, la ignorància lingüística por tindre-la qualsevol persona.
Es tant important educar en la conscienciació de la nostra cultura....

3 comentarios:

  1. Aquestes dues notícies m'han impactat moltíssim, especialment les que descriuen les agressions a la trobada de Benirredrà. Desconeixia per complet aquests successos, però com tu, pense que són situacions vergonyoses; no solament pel fet d'agredir a joves menors d'edat, sinó també per "castigar-los" per assistir a la trobada d'escoles en valencià. Com tu dius, aquest esdeveniment és un esdeveniment festiu, per potenciar i defendre la nostra llengua i és increïble que hi haja gent que l'acuse de festa catalanista i n'aprofite aquests pensaments per malferir les persones que volen gaudir d'aquesta vesprada.

    ResponderEliminar
  2. Comparteixo al màxim les opinions que ocasionen aquestes notícies. Una trobada és sinònim de festa, alegria, animació tant per l'ambient que hi ha en cadascuna d'elles com per les "trobades" millor dit de diferents parlant d'una mateixa llengua. Vergonyant em pareixen les actuacions esdevingudes en aquestes trobades, realment una llàstima.

    ResponderEliminar
  3. Estic d'acord pel fet de que jo mateix vaig estar en la nomenada trobada i veure la il·lusió que mostraven tots els xiquets i xiquetes pel fet de gaudir d'un dia en el que es prestitgia la llengua i la cultura valenciana des de els més menuts, és una llàstima que per ideologies polítiques la noticia al respecte siga tràgica i no de alegria i felicitat.

    ResponderEliminar